Nog meer tekst
In mijn vorige blog (Mr. Sandman) had ik het onder andere over de Nederlandstalige tekst waarmee Mr. Edet de oorspronkelijke lyrics heeft vervangen. Op deze manier werd eigenlijk het hele verhaal gezongen en kon de commercial zonder verdere voice-over toe. Tot aan de jaren negentig van de vorige eeuw werd deze techniek best veelvuldig toegepast in radio- en t.v.-reclame. Daarna kwam je het eigenlijk niet meer tegen. Tenminste: mij wil zo één, twee, drie geen voorbeeld te binnen schieten.
Tot deze zomer (2014) de Telegraaf haar tabloidformaat ging aankondigen. Op de bossanova Águas de março van Antonio Carlos Jobim werd een hele lap tekst gemaakt waar tot in detail wordt verteld waarom dit krantenformaat zoveel beter is dan het vorige. De Telegraaf was niet het eerste bedrijf dat deze compositie van Jobim gebruikte.
In 1985 ging Coca Cola de krant al voor met eenzelfde lap tekst. Waters of March, zoals Jobim het lied in het Engels had genoemd, werd in een rock-jasje gestoken en volledig toegeëigend door de limonadefabrikant. Menigeen zal dan ook deze versie als het origineel bestempelen en niet de uitvoering door Tom Jobim & Elis Regina. De mooiste.
Jobims handgeschreven score staat hieronder. Voor de musici onder jullie: Let eens op de voicing in de pianobegeleiding en de manier waarop Jobim de basnoot in het akkoordsymbool noteert.